Alangkah Beruntungya Menjadi Wanita

Tahukah anda seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang lelaki yang soleh? Sebaiknya wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1000 lelaki yang yang jahat. Dapatkah anda bayangkan bagaimana hasil daripada ukuran ini?
Adalah cukup menyedihkan apabila ada di antara wanita yang tidak ingin hamil setelah berkahwin. Hatta setelah anak itu lahirpun, perasaan kasih sayang itu tidak juga timbul dari lubuk hatinya. Ada juga yang ingin menggugurkan kandungan kerana takut bersalin – takut hilang pinggang dan hilang kecantikan.
Ternyata mereka ini tidak tahu bahawa solat dua rakaat wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil. Ganjaran seorang yang tidak dapat tidur kerana menjaga anak yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. Lebih dari itu, wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa. Setiap kesakitan pada uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.
Jika tidak, pasti mereka tidak melakukan perkara tersebut, bukan? Bukan.
Habuan yang sangat lumayan ini tidak dapat dilihat oleh manusia. Tidak hairanlah betapa ramai yang tidak ambil peduli kecuali hanya yang meyakini bahawa janji Allah itu benar.Firman Allah SWT:

Alif, Laam, Miim.Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang Yang (hendak) bertaqwa;Iaitu orang-orang Yang beriman kepada perkara-perkara Yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki Yang Kami berikan kepada mereka.(al-Baqarah 1-3)

23127-muslimah1

Tidak cukup dengan itu, seorang isteri yang melayani suaminya yang pulang ke rumah dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami akan diizin Allah untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang disukainya.

Wallahuallam.

2 Comments

Filed under 1

2 responses to “Alangkah Beruntungya Menjadi Wanita

  1. salam..

    Subhanallah..Maha Sempurna ciptaan Allah..

    Bahagianya menjadi wanita!

  2. tariq_dhiya'

    syukurlah kepada allah walau apapun jantina anda

Leave a comment